Vill inte Brukshundklubben längre vara en brukshundklubb?
Nu har jag tagit del av Brukshundens ”nya koncept”. Det första som jag observerade var logotypen BruksHUNDEN. Anledningen till att man väljer att kursivera bruks kan bara betyda att SBK nu förändrats till en allmän hundklubb från att i första hand stå för avel och utbildning av brukshundar. Nu verkar det som att namnet Brukshunden blivit en belastning för ledningen.
Nu har tidningen blivit en blek skugga av Härliga Hund istället för att vara en bra och kunnig facktidning. Det här har givetvis annonsörerna förstått. De väljer originalet istället för en kopia. Härliga Hund har blivit andravalet efter branschledande Hundsport och har nu cirka 20 helsidor annonser per nummer. Brukshunden nr 1 - 2010 har 8,5 betalande sidor (2,5 sidor till är gratisannonser som ingår i sponsoravtal med Novartis, Aptus och Agria). Tyvärr lär det inte bli bättre under året då de flesta annonsplaner redan är lagda. Annonspriserna är optimistiskt höjda med tio procent trots att medlemssiffrorna går ned. Att man till på köpet har gjort det alldeles för dyrt för klubbar och medlemmar att annonsera förbättrar inte intäkterna. Att gå ned från åtta nummer till sex nummer minskar per automatik intäktsmöjligheterna med 25 procent. Annonsörerna vill ju inte ha fler annonser i varje nummer.
Nr 1 drog uppskattningsvis in ungefär 150.000 kr i annonsintäkter. Håller detta i sig hela året blir det under en miljon kr, vilket är mer än 900.000 kr mindre än budgeterat. Jämför man med toppåret 2008 så är det 1,2-1.3 miljoner kr lägre. Det visar vilket gott försäljningsjobb som Monica Gustavsson då lyckades med. Men ledningen var trots det inte nöjd och tackade inte ens för samarbetet under 20 år när de skickade ut henne i kylan. Att hon under årens lopp dragit in cirka 30 miljoner till SBK betydde ingenting.