slutstycket

Bara SBK har röda siffror

Allmänt Permalink2

Kennelklubben och de flesta andra hundklubbar har klarat den senaste krisen utan några större minskningar eller ekonomiska bekymmer. SBK står här i stark kontrast mot övriga klubbar med sin stora medlemsminskning och katastrofala ekonomi. 2007 fanns det 7 miljoner kr i kassan. Vid årsskiftet var det bara 3,3 miljoner kvar. Medlemsavgiften höjdes med 50 kr till 2010, men den får bara halv effekt i år. Med cirka 51.000 fullbetalande medlemmar skulle höjningen ge ett tillskott på 2,55 miljoner/år eller ungefär 1,27 miljoner i år. Men efter det senaste tappet så är det bara ett minde tillskott kvar och då återstår sju månader av befarat vikande siffror i år.

En annan stor källa till frågetecken är Brukshundens ekonomi. 2008 drog tidningen in cirka 2,2 miljoner kr i annonsintäkter. Förra året minskade annonserna under hösten med cirka 400.000 kr tack vare att annonsförsäljaren blev uppsagd (utan tack för 20 år slit och en intäkt på cirka 15 miljoner under åren). Något annat skäl till det förutom stora sparkrav som gjorde att sidantalet minskade drastiskt fanns inte. Men trots att tidningen i år fått ”ett nytt koncept” så har i varje fall annonsintäkterna i de två första numren minskat rejält. Det är lite obegripligt då exempelvis Hundsport säljer annonser som aIdrig förr. I budgeten som presenterats för Kongressen räknar man med en intäkt på cirka 1,85 miljoner kr, men ska man gå efter utfallet de två första numren lutar det mot bara 1,2 miljoner kr. Det är alltså 650.000 kr mindre än budget. Att tidningen kommer ut med bara sex nr mot tidigare åtta innebär att möjligheterna till annonsintäkter per automatik minskar med 25 procent, cirka 500.000 kr/år.

Det nya konceptet har också inneburit en tyngre tidning som kostar minst 128.000 kr per år mer i porto än tidigare. Det separata omslaget ökar kostnaderna ytterligare med 10.000-tals kr. Det kostar att ligga på topp.

Hade jag fått chansen att räkna på bara sex nr per år i stället för anbefallda åtta så hade kostnaderna stannat vid cirka 3,5 miljoner kr mot budgeterade 4,08 milj kr. Då hade sidantalet varit 64 mot nuvarande 60. Det glassiga omslaget och tunga pappret hade förstås inte tagits i bruk. Det här kan man väl hitta på i efterhand? Nja, 2008 kostade tidningen cirka 4,9 miljoner. Det var mest 64 sidiga tidningar, men också en Tävlingsbilaga på 32 sidor. Tryckkostnaderna har också gått ned i pris sedan dess. Tar man 4,9 milj och minskar med två nr/25 procent hamnar man på 3.675 milj. Med lite prut blir det 3,5 milj.

Börjar man räkna så blir det en hel del som SBK kunnat spara:

Nytt avtal redan våren 2009: plus 300.000

Oförändrad annonsförsäljning 2009: plus 400.000

Lika annonsförsäljning 2010 som 2009, minus 2 nr: minus 100.000

Kostnader för tidningen 2010: plus 580.000

Totalt hade det blivit uppåt 1,18 miljoner kronor mer i kassan. Vad var det som SBK gick med förlust förra året? Jo, 1,227 miljoner...
Till top